Fler äter rawfood hemma

Att äta rawfood har varit trendigt de senaste åren och nu börjar det allt mer nå ut även till hushållen. Många förblir dock lite skeptiska till den här dieten, även om de inte borde vara det.

16410957-closeup-organic-kale

På Sveriges Radios hemsida kan man läsa att intresset att laga nyttigare mat har ökat väldigt mycket de senaste åren. Man kan även läsa att det finns kurser där man lär sig att laga så kallad rawfood hemma. Rawfood introducerades för nästan tio år sedan och då var det mest restauranger och kaféer som hade den här typen av kost på menyn. Nu börjar däremot rawfood att lagas allt mer i hemmen och det är därför många går på sådana här typer av kurser för att lära sig. Och man vill inte bara lära sig att laga nyttig mat, utan även laga mat som är hållbar, vilket rawfood oftast är.

Många argument mot rawfood

Varför den här trenden inte blivit ännu större beror dels på att många tycker att kosten är för dyr. Att köpa snabbmat eller halvfabrikat är helt enkelt snällare mot plånboken. Men detta argument får allt fler svårt att hålla eftersom det nu finns billiga rawfood produkter att handla online. En annan anledning till att rawfood inte har slagit genom stort än är att det är en rätt svår kosthållning om man inte har så mycket kunskaper om den. Det är nämligen så att man inte får hetta upp maten till mer än 42 grader, vilket gör att man exempelvis inte kan äta de flesta köttprodukter och inte heller saker som bröd, pasta och andra kolhydratrika produkter. Det här argumentet kan dock också slås hål på eftersom man inte behöver äta rawfood hela tiden och att det faktiskt går bra att inte anamma den till hundra procent om man tycker det är svårt. Läs mer.

Riktigt nyttig diet

Men varför ska man då äta rawfood överhuvudtaget? Enligt Svenska Dagbladet är rawfood bra för att kosthållningen består av bra råvaror som frukt, frön, alger, groddar, grönsaker och kallpressade oljor. Dessutom utesluter den all form av skräpmat som glass, läsk, godis och halvfabrikat. Detta är alltså riktigt nyttig mat som gör gott för hälsan på alla sätt och vis. Och dessutom får man äta precis lika mycket som man gjort förut, så det är absolut ingen svältdiet.

Fler äter kosttillskott

Kosttillskott äts mer än någonsin förr och försäljningen har bara ökat de senaste åren. Det finns mängder av olika tillskott som kan användas för olika ändamål, och vissa är bättre än andra.

vitaminer-kosttilskott

I Expressen kan man läsa att försäljningen av kosttillskott, speciellt på nätet, ökar. Sedan år 2010 har försäljningen gått upp väldigt mycket och under 2015 ökade försäljningen med hela sex procent. Framförallt är det kosttillskott inom träningssektionen som ökar och detta beror mycket på den träningstrend som råder. Men att kosttillskotten i allmänhet säljs mer nu än förr, beror på att de flesta vill ta chansen att må så bra de bara kan, vilket många tror att de kan göra genom att äta kosttillskott.

Vitaminer och proteiner

Om man tittar på de kosttillskott som är allra populärast finns det ett antal. Exempelvis är det enormt många som dricker proteinshakes för att få i sig extra protein vid träning. Men sen är det även många som tar tillskott i form av olika vitaminer. Det kanske mest populära tillskottet när det kommer till vitaminer och mineraler är Vitaepro. Läs mer om Vitaepro på deras hemsida om du vill få reda på hur exakt dessa kosttillskott kan hjälpa dig.

Många bra tillskott

Men samtidigt som försäljningen ökar, så är en hel del experter och andra kritiska till om kosttillskotten verkligen tillför något. På sverigesradio.se kan man läsa att det faktiskt finns många tillskott som är bra, enligt näringsfysiologer. Exempelvis kan man ta koffein som tillskott om man vill få bättre uthållighet. Man kan även ta kreatin för att kunna träna hårdare och proteintillskott om man inte får i sig tillräckligt med protein genom maten.

Viktminskning utan att banta

Att banta för att gå ner i vikt är det många som gör men sanningen är att det går alldeles utmärkt att förlora sina extra kilon utan att banta en endaste dag – det gäller bara att hålla sig till rätt sorts metod.

Viktnedgång måttband bantaDet finns en rad olika sätt att gå ned i vikt om man så önskar, men alla dieter är inte bra alternativ och genom åren är det ett bra gäng dieter som läkare till och med varnar för då dessa kan vara skadliga. En sådan omdebatterad diet är till exempel Atkinsmotoden som går ut på att avskriva kolhydrater helt och hållet från sin kost, och denna har visserligen varit effektiv för att få personer med grav övervikt att rasa i kilon men överkonsumtionen av kött i dieten har gett andra problem. Därför har en rad varianter av denna diet senare kommit ut på marknaden såsom GI-metoden, LCHF och 5:2 metoden vilka allihop går ut på att man ska avsäga sig någon form av kost till förmån för en annan och på så vis gå ned i vikt. Metoder för att banta helt enkelt. Men visste du att det går att förlora kilon utan att banta? Enligt den senaste forskningen som bland annat Expressen skriver om går det att rasa i vikt utan att banta och detta genom att rensa skafferi och kylskåp från viktbovar såsom hel- och halvfabrikat som innehåller socker och mycket tillsatser såsom sötningsmedel. Istället kan man fylla skåpen med magert kött som fisk, fågel och vilt samt rotfrukter, bönor och baljväxter. Sedan ska man såklart inte tro att man inte kan fuska överhuvudtaget. Att exempelvis beställa en tårta på www.dintarta.se till sin födelsedag är helt okej och något man absolut kan göra – men bara vid speciella tillfällen och inte dagligen. Det hela handlar nämligen om balans och att anpassa sin kost efter sin egen fysik och att röra på sig mer än vad man stoppar i sig – något som The Step Diet är ett bra exempel på.

The Step Diet, en diet utan bantning

fötter viktminskningVill man förlora vikt utan att banta finns som förstått många metoder och teorier att följa om man vill banta utan att banta. På senare år har man till exempel kommit fram till att bantning i form av jojo-bantning istället får motsatt effekt och gör att man går upp i vikt, något som överläkare Stefan Branth förklarar varför det blir så i tv-programmet Malou Efter tio och efter en titt på det programmet är det nog få som vill hoppa på en svält- eller jojo-diet igen. Men den som vill lyckas med sin viktminskning har faktiskt ett ytterligare alternativ att ta till, som dessutom prisas och lovordas av forskare som menar att denna metod verkligen fungerar. Så vilken diet pratas det om? The Step Diet. Denna är egentligen inte svårare än att man ska äta vad man vill men röra på sig lika mycket eller mer och gåt ut på att man kommit fram till att det krävs minst 10 000 steg om dagen om man vill gå ner i vikt och sedan göra viktminskningen permanent. I tidningen MåBra förklarar man hur detta går ut på att man upptäckt hur personer som lyckats med sin viktminskning och dessutom behållit sin nya vikt haft en sak gemensamt: de har tränat dubbelt så mycket som andra bantare. Vad dessa forskare därför rekommenderar är att man ska börja använda en stegräknare med målet att gå minst 10 000 steg om dagen som motsvarar ungefär 8 kilometer för att börja minska i kilon. Om man dessutom går 15 000 steg per dag kan man garanteras en viktminskning förutsatt att du inte samtidigt börjar äta mer kalorier förstås.

Diet eller sunt förnuft

Vi har tidigare skrivit ett inlägg om de myter som finns kring kolhydrater, att man inte blir vare sig tjock eller hamnar i total sockerkoma av detta näringsämne. I dagens inlägg pratar vi mer om hur kostråd och dieter förleder människor att tro att det finns en mirakelkur medan det egentligen bara handlar om att äta lagom och i rätt mängd samtidigt som det är livsviktigt att faktiskt röra på sig.

Ja det blir lite intressant när man ser till olika kostråd genom historien, som florerat i hem och media. I perspektiv kan man få en insikt om hur maten även den går i modecykler, och att man ska ta alla versalskrivna kostråd på löpsedlarna med en stor nypa salt, eller ja, allt med versaler på löpsedlar bör nog tas med en nypa salt.

Kostcirkeln gör entré i de svenska hemmen

5916570--I SvD kan vi läsa om hur kostcirkeln konstruerades i USA efter andra världskriget och kom till kalla nord på 1960-talet, med tanken att man skulle äta mer varierat. På den tiden var kostråden också sammanlänkade med hur ett kök idealiskt sätt skulle vara konstruerat och utformat, med mått på köksbänk och skåp tillsammans med tvättråd och tips – allt ihopkopplat till folkhemstanken, jämlikhetstanken, och idén att få upp den svenska livsstandarden. Detta gick hand i hand med en stor folklig rörelse där gemene man fick in vatten och el i sina hem, där toaletter blev en vardag istället för en lyx och där alla skulle förvärvsarbeta och ha rätt till utbildning. Ett välfärdssamhälle som inte ser riktigt likadant ut men som i hög grad är minst lika påverkansbart när det kommer till kostråd, om än inte statliga från Livsmedelsverket, utan utbasunerade i media med forskarrön som stöd.

Det kanske inte är lika aktuellt i dag att lyssna till statliga kostråd, eller att för den delen följa dessa slaviskt. Men svenskarna är ändå otroligt trendmedvetna när det kommer till vad som är hälsosamt i matväg men främst lystrar vi när det gäller hur vi snabbast och smidigast går ner i vikt. Sedan är bra mat inte enda vägen till ett hälsosamt liv, det krävs ju en helhetssyn på detta, inte minst med idrott och psykiskt välmående som delar i ekvationen.

Snabb bantning bättre?

I vilket tempo är det bäst att gå ner i vikt och hur ska man göra det? Ja, det är något som har blivit väldigt omdiskuterat. En del säger att ett långsamt tempo är bäst medan andra säger ju snabbare desto bättre. Det har även rekommenderats att ha kallt hemma och att äta vid fönstret för att tappa kilon.

1811691-female-feet-on-scales-isolated

Det har länge rekommenderats att det bästa när man ska banta är att man gör det i ett långsamt tempo. Men en ny studie som det skrivs om i Dagens Nyheter hävdar motsatsen. Anledningen till att man rekommenderat personer som vill gå ner i vikt att göra det långsamt beror på att man trott att chansen ökar för att viktnedgången blir bestående. Den nya studien visar dock att det är lika svårt att hålla vikten oavsett vilken metod man använder men att man går ner mer i vikt när man gör det snabbt. Att de som gör det snabbt tappar mer vikt tror man beror på att de som ser en snabb förändring blir mer motiverade.

Välj tempo själv

Bara för att den här studien säger att snabb viktnedgång är bättre, behöver det inte betyda att alla som sagt annat tidigare har fel. Därför är det bra att alla människor har ett eget val och kan bestämma själva om det vill göra saker i ett snabbt eller långsamt tempo. Många viktminskningsprogram har även tagit hänsyn till att människor vill ha ett fritt val. På http://godbalans.se/ kan man till exempel välja om man vill banta i ett snabbt, lagom eller långsamt tempo.

Låga temperaturer och fönsterbord

När det kommer till hur man går ner i vikt finns mängder av olika åsikter om vilken metod som är bäst. Självklart har motion och rätt kost varit favoriter på listan över hur man gör men det har även kommit en rad olika uppstickare. För ett tag sedan rapporterades det i Metro att man kunde gå ner i vikt genom att sänka temperaturen på elementen hemma. På andra håll har man kunnat läsa att man alltid ska sitta vid ett fönster när man äter för att gå ner i vikt. Läs mer.

Munhälsan är viktig

Att ta hand om sig själv och sin hälsa är den allra viktigaste uppgiften vi har här i livet, för om vi inte mår bra, vad är då egentligen värt något? Dessvärre är munnen och tänderna något som vissa bortprioriterar ibland, något som är helt fel, för mycket av ens hälsa sitter faktiskt i just munnen!

Att vi tar hand om oss själva är otroligt viktigt, det vet vi nog alla om, även om vissa tycks glömma bort det då och då och istället förbise det. Något som man aldrig ska göra! Och viktigt att inte glömma bort är också munnen, utan att ha kontinuerlig kontakt med Distrikts tandvården och gå på alla besök man blir kallad till. Det är nämligen hos tandläkaren man verkligen kan ta tag i problem man har i munnen och upptäcka dem i tid, så att man kan ta tag i dem. För tänderna är något av det viktigaste vi har, såhär skriver man om det på dn.se:

Tänderna har vi inte bara att tugga med. Nej, tänder kan ses som ett slags människans morrhår, ett mycket känsligt sinnesorgan som förmedlar mängder av signaler till hjärnan. Att tappa tänder innebär att hjärnan berövas sinnesintryck, vilket på sikt kan leda till demens, tror forskarna. (Läs resten av artikeln här).

Det är dock inte bara hos tandläkaren som man tar hand om sina tänder, det är något som man bör göra varje dag! Genom att borsta tänderna noga, använda tandtråd och skölja med munskölj så får man allt som oftast en väldigt bra munhälsa, på ett förhållandevis enkelt vis.

tänder leende

Nya, nyttigare matvanor

Du kanske såg att det ganska nyligen skrevs i tidningarna om att det nu konstaterats att LCHF är den mest effektiva metoden för att gå ner i vikt när man är överviktig? Om du inte redan innan tänkte att det var dags att ändra på kosten så kanske det här är det avgörande faktumet som får dig att vilja ändra på dina matvanor. När man ska gå på en diet kan det ofta vara mentalt som det är som allra tuffast. Man har sina vanor och sina sug, är man van att knäcka en chipspåse i soffan framför Idol på fredagskvällen, ja då är det kanske inte så konstigt att chipssuget blir som allra störst just då, och risken att man bestämmer sig för att fuska eller bryta sin diet ökar markant när man hamnar i de där situationerna. Antingen handlar det då om att man bryter sina vanor eller att man hittar nya, och nyttigare alternativ!

Så när du sitter där i soffan och ska ha fredagsmys så kan du hitta ett alternativ till chipsen, kanske klassikens grönsaksstavar och dipp? En riktigt god dipp får du om du blandar turkisk yoghurt med fint smulad fetaost och finhackade soltorkade tomater, riktigt gott! Eller så kan du göra en smaskig hummus, som är en populär kikärtsröra från det libanesiska köket. När det sedan vankas fika kanske du saknar att ha något att tugga på? Du tittar in bland recepten på Matklubbens muffins men hittar inget som riktigt passar… men då kan du se till att byta ut ingredienserna mot nyttigare motsvarigheter! Vetemjöl som man verkligen ska undvika kan du byta ut mot mandelmjöl eller något annat nötmjöl, socker kan du byta ut mot sukrin eller stevia… ja det finns många möjligheter om du vill göra nyttiga bakverk, och det finns flertalet kokböcker med massor av sådana! Så du kan ha nyttiga matvanor, även om du håller dig fast i dina gamla mönster!

« Äldre inlägg