Myter kring kolhydrater

ladda med kolhydrater
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det går alldeles utmärkt att käka kolhydrater. Inte bara när man tränar utan också som en naturlig del av sin kost. Det är hög tid att sticka hål på myterna kring kolhydrater.

Här är några av uppfattiningarna kring kolhydrater. En del stämmer mer eller mindre medan andra mest liknar myter:

1. Man blir tjock av kolhydrater
2. Man äter bara kolhydrater när man ska kolhydratladda
3. Kolhydrater är inget annat än socker

Svar

1. Man blir tjock av att inte träna och röra sig. Man blir tjock av all kost så länge man äter mer energi än vad man kan göra av med. Det kan jämföras med att säga att man dör om man kör bil bara för att det finns de som kör vårdslöst och kör ihjäl sig. Italienare är smala men äter pasta varje dag. Man blir heller inte tjock av socker. Det är en av de största myterna i matvärlden. Folk som äter mycket socker och är feta gör det för att sockret tas upp snabbare än kolhydraterna och om man då ständigt petar i sig läsk betyder det att de långsamma kolhydraterna hinner omvandlas till fett innan de används. I realiteten skulle man kunna skippa långsamma kolhydrater och konstant äta sockersaker. Det skulle däremot förstöra kroppens rytm och tänderna.

2. Det är jättebra att ladda kroppen med kolhydrater innan ett lopp. Det som händer är att tillsammans med vatten binder man upp den nedspjälkade energin i musklernas celler. När man tränar använder man syret för att omvandla och frigöra energin i sockret. Ju mer man har lagrat desto längre varar orken. Detta kan överföras i ett mer vardagligt bruk av kolhydrater också. När denna energi inte används omvandlas sockret långsamt till fett. När man använt upp sitt socker tar kroppen ifrån fetterna istället. Att äta frukost till exempel är ett av de bästa praktiska exemplen på bra användning av kolhydrater. Självklart ska man alltså passa sig för att kolhydratladda inför ett lopp om man inte är säker på att man ska delta. Det vore som att man köpte längdskidor till Vasaloppet och sen inte startade. Plötsligt har man en utgift helt i onödan och man måste slita för att banta ekonomin igen.

3. Visst är det så. Men det är mer komplicerat än så. I vårt näringsintag har vi kolhydrater, proteiner och fetter. Dessa är alla tre viktiga av alldeles egna orsaker. Att, som vissa gör, tro att fett kan ersätta kolhydrater på ett okomplicerat sätt har nog fel. Fett tar nämligen mer tid att omvandla till energi. Och att kroppen är inställd på att alltid börja med kolhydraterna. Ja. De är socker, på sätt och vis. Men långsamma kolhydrater, som i GI, har inte samma effekter på kroppen som snabba. De gör att mättnadskänslan håller i sig.